سئوالات مسابقه علوم قرآنی در تفسیر المیزان علامه طباطبایی
سئوالات مسابقه علوم قرآنی در تفسیر المیزان علامه طباطبایی
1 - از دیدگاه علامه طباطبایی وحی در آیه «و اذا اوحیت الی الحواریین أن آمنوا بی و برسولی» اشاره به کدام یک از انواع وحی دارد؟
وحی نبوی 2- الهام 3- اشاره 4- تقدیر و آفرینش
2 – از دیدگاه علامه طباطبایی آیه «انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح و النبیین من بعده» اشاره به کدام یک از انواع وحی دارد.
1 – وحی نبوی 2 – الهام 3- اشاره 4- تقدیر و آفرینش
3 – از دیدگاه علامه طباطبایی آیه «و جعلناهم ائمه یهدون بأمرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات» اشاره به کدام یک از انواع وحی می باشد؟
1 – وحی نبوی 2- وحی تشریعی 3- وحی تسدیدی 4 – اشاره
4 – از دیدگاه علامه طباطبایی آیه «و اوحی فی کل سماء امرها» اشاره به کدام نوع وحی می باشد.
1 – الهام 2- اشاره 3- تقدیر و آفرینش 4- وحی نبوی
5 – از دیدگاه علامه طباطبایی کدام گزینه در معنای انزال و تنزیل صحیح می باشد.
1 – انزال: نزول تدریجی 2- تنزیل: نزول دفعی 3- انزال و تنزیل: نزول دفعی و تدریجی 4- انزال و تنزیل: نزول تدریجی و دفعی
6 - یکی از مهمترین تفاسیر ترتیبی قرآن است؟
الف) پیام قرآن ب) منشور جاوید ج) المیزان د) نمونه
7 – علامه طباطبایی قائل به نسخ چند آیه از قرآن می باشد؟
1 – 21 2- 5 3- 8 4 – 11
8– کدام تعریف از نسخ از دیدگاه علامه طباطبایی صحیح می باشد؟
1 – رفع حکم شرعی بدلیل شرعی متأخر علی وجه لولاه لکان ثابتا
2 – هو رفع امر ثابت فی الشریعه المقدسه بارتفاع أمده و زمانه
3 – هو رفع تشریع سابق کان یقتضی الدوام حسب ظاهره
4 – النسخ هو الابانه عن انتهاء أمد الحکم و انقضاء أجله
9- دیدگاه علامه طباطبایی در مورد آیه « و ما یعلم تأویله الّا الله و الراسخون فی العلم» کدام است؟
1 – جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر نمی کند.
2 - جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر می کند و ظاهر این حصر آن است که علم به تأویل نزد خدا و راسخان در علم است.
3 - جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر می کند و ظاهر این حصر آن است که علم به تأویل تنها نزد خدا است. و جمله «الراسخون فی العلم» عطف به آن است.
4 - جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر می کند و ظاهر این حصر آن است که علم به تأویل تنها نزد خدا است. و جمله «الراسخون فی العلم» عطف به آن نیست.
10– از دیدگاه علامه طباطبایی اعجاز عمومی قرآن از چه سنخی است؟
1 – رؤیت بصری 2- حادثه خاص 3- زمان و مکان خاص 4- علم و معرفت
11 – روایت « ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض» از کدام یک از معصومین صادر شده است؟
1 – امام صادق(ع) 2 – امام علی(ع) 3- امام باقر(ع) 4- امام رضا(ع)
12- از دیدگاه علامه طباطبایی در مورد قول به صرفه کدام گزینه درست است؟
1 – بازگرداندن اعجاز قرآن به صرفه، نص قرآن را به لحاظ الهی و آسمانی بودن آن در ویپگی هایی منحصر می داند. که موجب برتری نص بر هر متنی است.
2 – اعجاز قرآن به صرفه مخالف متن آیات تحدی است.
3 – اعجاز قرآن به صرفه، موافق متن آیات تحدی است و نص قرآن را به لحاظ الهی و آسمانی بودن آن در ویپگی هایی منحصر می داند که موجب برتری نص بر هر متنی است. 4 – گزینه 1 و 3
13 – تشابه در آیه « اتقو الله حق تقاته» کدام است؟
1 – تشابه در کمیت 2- تشابه در کیفیت 3 – تشابه در زمان 4 – تشابه در شروط
14 – از دیدگاه علامه طباطبایی پیروی از آیات متشابه چگونه است؟
1 - پیروی ایمانی 2 – پیروی اعتقادی 3 – پیروی عملی 4 – پیروی بدون رجوع به محکمات
15 – علامه طباطبایی از کدام روایت زیر نسبی بودن محکم و متشابه را برداشت می کند؟
1 – المحکم ما یعمل به و المتشابه ما اشتبه علی جاهله
2 –یشهد بعضه علی بعض و ینطق بعضه ببعض
3 – من رد المتشابه الی محکمه هدی الی صراط مستقیم
4 - ان فی اخبارنا متشابهاً کمتشابه القرآن فردّوا الی محکمها و لا تتبعوا متشابهها فتضلّوا
16 – با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی در مورد آیه « و لا تعجل با القرآن من قبل ان یقضی الیک وحیه» مؤید این معنا جمله بعد است که می فرماید:
1 - « قل رب زدنی علما» که مراد استنکاف است 2 - « قل رب زدنی علما» که مراد استبدال است
3 - « قل رب زدنی علما» که مراد صبر است 4 – گزینه 1و2
17- با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی در مورد حکمت نزول تدریجی قرآن آیه « و قرآناً فرقناه لتقرأهُ علی الناس علی مکثٍ و نزلناه تنزیلاً» اشاره به کدام یک از حکمت های نزول تدریجی دارد.
1 – اقتضای تعلیم و تربیت و آمادگی مردم 2 – تثبیت قلب و اطمینان خاطر شریف پیامبر(ص)
3 – اظهار عظمت و حقانیت قرآن 4 – از مقوله صدا و شنیداری بودن قرآن
18 – از دیدگاه علامه طباطبایی در مورد نزول قرآن کدام گزینه درست است.
1 – قرآن به جز حقیقت تدریج و جداجدا حقیقت دیگری ندارد. 2 - قرآن فقط دارای یک حقیقت غیر تدریجی است.
3 – قرآن به جز حقیقت تدریج و جداجدا حقیقت دیگری دارد که امری واحد و غیر تدریجی است. 4- گزینه 1و3
19 – با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی ................از خوارق عاداتی هستند که تکیه بر یک سبب غیر مغلوب دارند.
1 – معجزه 2 – کرامت 3 – سحر 4 – گزینه 1و2
20 – کدام گزینه در مورد نظر علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا نسخ چیزی جز اختلاف نظر و تجدید رأی است، درست می باشد.
1 – نسخ از سنخ و نوع تناقض گویی و از قبیل تفاوت در نظر است
2 – نسخ نه از سنخ و نوع تناقض گویی است بلکه از قبیل اختلاف در نظر است و ناشی از اختلاف در مصداق است.
3 – نسخ نه از سنخ و نوع تناقض گویی است و نه از قبیل تناقض گویی است و نه از قبیل تفاوت در نظر بلکه ناشی از اختلاف در مصداق است.
4 - نسخ نه از سنخ و نوع تناقض گویی است و نه از قبیل تناقض گویی است و نه از قبیل تفاوت در نظر بلکه ناشی از اختلاف در مفهوم است.
طراح سئوالات: سید ادریس ناصری - سئوالات از کتاب علوم قرآنی در تفسیر المیزان نوشته عباس الهی برگرفته شده اند.